تامین ایمنی خدمه ی خودروی پلیس با در نظر گرفتن با تجهیزات نوین پلیس در خودرو؛

نوع مقاله : ترجمه

نویسندگان

1 دکتری جامعه شناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم تحقیقات تهران

3 کارشناسی، دانشگاه پیام نور تهران، شمال

چکیده

برای شناسایی صحیح خطرات و عناصر تاثیرگذار بر سطح ایمنی خدمه ی خودرو های پلیس، پژوهشکده ی صنعتی خودرو در لهستان تحقیقاتی را در زمینه‌ی سیستم های ایمنی منفعل دو خودروی سواری که در حال حاضر در پلیس لهستان مورد استفاده قرار میگیرد انجام داده است. در این مطالعات خودروهایی که در نیروی پلیس به کار گیری میشوند و دارای تجهیزات اضافه‌ی نوین نیروی پلیس ازجمله بی سیم و دوربین و همچنین نمابشگر می‌باشند مورد بررسی قرار گرفته اند. این آزمایش ها برای مطالعه بر روی تاثیر برخورد فیزیکی و تصادف خودرو بر ابزار پلیس قرار گرفته در داخل اتاق خودرو و تاثیر آن بر ایمنی سرنشینان طراحی و اجرا گردیده است. در این آزمایش برای شبیه سازی تصادفات خودروهای سواری پلیس از دو خودروی پلیس کیا  و بی ام دبلیو سری سه که در ناوگان پلیس لهستان مورد استفاده قرار می گیرد استفاده شده است علاوه بر شبیه سازی تصادف از دو ماکت به عنوان سرنشینان برای محاسبه  میزان شدت برخورد تجهیزاتی مثل دوربین پلیس مستقر بر روی داشبورد خودرو با آنها و بررسی تاثیر این تجهیزات بر سلامتی سرنشینان مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین در این آزمایشات تاثیر وجود تجهیزات پلیس نصب شده در داخل اتاق خودرو بر نحوه  عملکرد سیستم ایمنی خودرو از جمله کیسه های هوا ی خودرو بررسی قرار شده است. بر اساس مطالعات صورت گرفته تجهیزات پلیس نصب شده در داخل اتاق خودرو های گشتی پلیس در هنگام تصادف می توانند تهدیدی برای خدمه ی خودرو محسوب شوند. در طول آزمایشات مشاهده گردید که دوربین مستقر بر روی داشبورد خودرو از دسته ی نگهدارنده جدا گردیده و کیسه های هوا در هنگام باز شدن با تجهیزات مختلف پلیس نصب شده در داخل اتاق خودرو برخورد نموده و بر عملکرد کسیه ی هوا تاثیر گذاشت؛ بنابراین مهم است که شرکت های خودرو ساز با در نظر گرفتن این شرایط با ارتقای فنی سیستم ایمنی خودرو ها به طراحی محل های مناسب برای قرار گیری تجهیزات پلیس در خودرو های سواری پلیس بپردازند. آزمایشاتی که صورت پذیرفته است می تواند به وضع قوانین ایمنی برای تولید خودروی پلیس و رساندن سطح سیستم ایمنی آن به سطح مطلوب کمک نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The equipment of a modern police patrol car and the safety of the crew

نویسندگان [English]

  • seyedaziz rafatiasl 1
  • reza ranjbar 2
  • amir mohammad hoseinzadeh 3
1 Ph.D student, Islamic Azad university of Tehran markaz, Tehran, Iran.
2 Master of science, Chemical engineering separation process, Islamic azad university Olom Tahghighat Tehran, Tehran, Iran.
3 Bachelor of science, Electical Engineering, Payam Noor Tehran Shomal, Tehran, Iran.
چکیده [English]

To correctly identify the hazards and elements affecting the safety level of the crew of the police cars, Automotive Industry Institute (PIMOT) carried out research in the field of passive safety of two passenger cars currently used in the Polish Police. The vehicles were equipped like marked and unmarked police cars. The tests consisted in defining the contact zones of additional equipment with the head and limbs of the driver and the passenger of the car. Furthermore, there was performed an energy dissipation test for the camera placed in front of the passenger. Authors carried out also the test involving the detonation of air bags mounted in the steering wheel and in the dashboard. Based on the conducted research, it has been shown that the additional equipment of police cars may pose a significant threat to the vehicle crew. During the tests the camera detached from the holder. The air bag contacted the car's equipment in both cars, which affected work of the air bag. Therefore, it was considered that it is necessary that manufacturers of police cars and other special vehicles should expand their knowledge on passive safety of vehicles to better select the type and manner of development. The tests that are carried out by research centres are helpful in this issue. Moreover, there should be legal regulations that will effectively enforce the control of the methodology of building emergency vehicles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • airbag system
  • energy dissipation
  • police car
  • road accidents
  • vehicle safety
Alonso-Zaldivar R. Police Officers Face New Hazard: Assault byAir Bag, Los Angeles Times, August 07, 2002, http://articles.latimes.com/2002/aug/07/nation/na-copcars7;
Amirali Jazayeri, Hongyuan Cai, Mihran Tuceryan, Jiang Yu Zheng, Smart VideoSystems in Police Cars, Department of Computer & Information Science, Indiana University Purdue University Indianapolis (IUPUI) Indianapolis, Indiana 46202, USA;
Gidlewski M. Żardecki D.: Simulation-Based Sensitivity Studiesof a Vehicle Motion Model. 20th International Scientific Conference TRANSPORT MEANS 2016, Location: Juodkrante, Lithuania, Date: OCT 05- 07, 2016. Book Series: Transport
Means – Proceedings of the International Conference, Pages: 236- 240.
Gidlewski M. Prochowski L.: Analysis of motion of the body ofa motor car hit on its side by another passenger car. Scientific Conference on Automotive Vehicles and Combustion Engines (KONMOT) Location: Krakow, Poland, Date: SEP 22-23, 2016. Book Series: IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. Vol. 148/2016 Paper Number 012039.
John C. Kindelberger, Augustus “Chip” B. Chidester, Eric Ferguson, AIR BAG CRASH INVESTIGATIONS, National Highway Traffic Safety Administration, United States of America, Paper No. 299;
 
 
Kieracińska A. Stryjek K. Wróbel T. Influence of theergonomics of the work of the privileged vehicle driver on safetyand dynamics of driving, XIII International Brake and Safety Conference, 19-21 October 2017, Łódź, Poland;
Kirk A. Frampton R. Thomas P. An Evaluation Of AirbagBenefits/Disbenefits InEuropean Cars – A Combined StatisticalAnd Case Study Approach, Car Safety Research Centre, Loughborough University, United Kingdom;
Matuszak Z. Jaskiewicz M. Ludwinek K. et al: Specialcharacteristics of reliabilityfor serial mechatronic systems. The 12th Conference on Selected Problems of Electrical Engineering and Electronics WZEE’2015, September 17-19, 2015, Kielce, Poland, pp. 1-6. ISBN:978-1-4673-9452-9;
Orlicz-Szczęsna G. Szczęsny P. Szczęsny P. S. Terlecki P. Accidents and RoadCollisions of Vehicles of Emergency MedicalServices, Autobusy 6/2017;
Poliak, M. Poliakova, A. Mrnikova, M. Jaskiewicz, M. et al.The Competitiveness of Public Transport. JOURNAL OF COMPETITIVENESS Volume: 9 Issue: 3 Pages: 81-97 Published: SEP 2017. ISSN: 1804-171X;
Rokosch U. Air-bags and belt tensioners, WKŁ, ISBN:83-206- 1487-2;
Airbag Safety in the Police-Fire and EMS Car, https://www.data911.com/Airbag_Safety_in_the_Patrol_Car%20 (2).pdf;
General Motors Upfitter, Body Builder Manual For 2016 Full Size Vans Owner Manual Supplement, Airbag Deployment Zones, Chevrolet Express/GMC Savana, November 12, 2015, www.gmupfitter.com;
ISO 12097-2:1996 Road cars - Airbag components - Part 2: Testing of airbag modules;
Police motor vehicles and other vehicles http://www.info.policja.pl/inf/sprzet/radiowozy/48644,Policyjneradiowozy- i-inne-pojazdy.html;
Regulation No 21 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UN/ECE) — Uniform provisions concerning the
approval of cars with regard to their interior fittings http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:20 08:188:0032:0070:EN:PDF;
Road accidents in Poland in 2016. National Police Headquarters, Road Traffic Office. http://statystyka.policja.pl/st/ruchdrogowy/ 76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html.