نقش حاکمیت ارتباطی با مشتری در محیط زیست و بهبود عملکرد اقتصادی از طریق مدیریت زنجیره تأمین سبز

نوع مقاله : ترجمه

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت آماد

2 دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی

چکیده

کنترل رسمی ‌از سوی مشتریان از طریق عقد قرارداد و نظارت مستلزم این است که شرکت‌ها شیوه‌های مدیریت زنجیره تأمین سبز را اجرا کنند [1](GSCM). کنترل غیررسمی حاکمیت رابطه‌ای مشتری [2](CRG) از حیث اعتماد و تعاون همچنین نقش مهمی‌ را بازی می‌کند، اما چگونگی نحوه تأثیرات حاکمیت رابطه‌ای مشتری بر روی شرکت‌ها در دستیابی به عملکرد اقتصادی و محیطی از طریق شیوه‌های مدیریت زنجیره تأمین  به‌خوبی آشکار نیست. به‌منظور بررسی و کاوش در نقش حاکمیت رابطه‌ای مشتری، این پژوهش یک مدل مفهومی ‌را با چهار فرضیه به‌منظور پیشنهاد اثرات میانجی‌گری و تعدیل گری حاکمیت رابطه‌ای مشتری بر روی روابط بین دو شیوه مدیریت زنجیره تأمین سبز (نوآوری سبز و خرید سبز) و عملکرد اقتصادی/ محیطی توسعه داده شده است. بر اساس 333 پرسشنامه جمع آوری شده از شهرهای صادراتی معمولی در چین، دو عامل و مؤلفه حاکمیت رابطه‌ای مشتری یعنی «اعتماد و رابطه » و«تعاون و تعامل» شناسایی شد. نتایج آماری به‌دست‌آمده از طریق تجزیه‌وتحلیل سلسله مراتبی نشان داد که هر دو تأثیر میانجیگری و تعدیل‌کنندگی وجود دارد. حاکمیت رابطه‌ای مشتری به طور جزئی اثر شیوه‌های مدیریت زنجیره تأمین سبز بر روی عملکرد محیطی را تعدیل کند. به‌هرحال، اعتماد و رابطه برای نوآوری سبز در فراهم کردن عملکرد محیطی می‌تواند تعیین کننده باشد. اگر شرکت‌ها درصدد آن باشند تا عملکرد اقتصادی خود را از طریق خرید سبز بهبود دهند، آن‌ها باید بین خود و مشتریانشان اعتماد و رابطه برقرار کنند. درحالی‌که تعاون و تعامل با مشتری در دستیابی به عملکرد اقتصادی از طریق نوآوری سبز برای شرکت‌ها ضروری و حیاتی است. این پژوهش به گسترش مطالعات قبلی درباره کنترل رسمی ازمشتریان برای بررسی نقش حاکمیت ارتباطی با مشتری در محیط زیست و بهبود عملکرد اقتصادی از طریق مدیریت زنجیره تأمین  سبز کمک می‌کند.
 نتایج آماری، اثربخشی سازوکار حاکمیت از دیدگاه رابطه با مشتری برای دستیابی به عملکرد اقتصادی و محیطی از طریق شیوه‌های مدیریت زنجیره تأمین سبز را شناسایی کرد.



[1] Green Supply Chain Management


[2] Customer Relationship Governance

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of customer relational governance in environmental and economic performance improvement through green supply chain management

نویسندگان [English]

  • mohammad ehsanifar 1
  • mehri siahchashmharzandi 2
1 Master of Management Ready
2 PhD student in Cultural Sociology
چکیده [English]

The formal control from customers through contracts and monitoring requires companies to implement
green supply chain management (GSCM) practices. The informal control of customer relational governance
(CRG) in terms of trust and cooperation also plays a role but it is not clear how CRG affects
companies in gaining environmental and economic performance through GSCM practices. To explore the
role of CRG, this paper develops a conceptual model with four hypotheses to propose moderation and
mediation effects of CRG on the relationships between two GSCM practices (green innovation and green
purchasing) and environmental/economic performance. Based on 333 questionnaires collected from a
typical export-oriented city in China, two CRG factors are identified, they are, relationship & trust, and
cooperation & reciprocity. Statistic results through hierarchical regression analysis demonstrate that both
moderation and mediation effects exist. CRG partially mediates the effect of GSCM practices on environmental
performance. However, relationship & trust can be detrimental for green innovation to bring
environmental performance. If companies aim to improve economic performance through green purchasing,
they should establish relationship & trust with customers. Meanwhile, cooperation & reciprocity
with customers is needed for companies to gain economic performance through green innovation. This
paper contributes to extend the previous studies of formal control from customers to examine the role of
CRG for GSCM association of performance improvement

کلیدواژه‌ها [English]

  • "supply chain "
  • "Customer "
  • "Environment"
  • "Economic performance"
Ahmadi, A., Tiruta-Barna, L., 2015. A process modelling-life cycle assessment multi objective optimization tool for the eco-design of conventional treatment processes of potable water. J. Clean. Prod. 100, 116e125.
Baron, R.M., Kenny, D.A., 1986. The moderatoremediator variable distinction in social psychological research: conceptual, strategic, and statistical considerations. J. Personal. Soc. Psychol. 51 (6), pp,1173-1182.
Bose, I., Pal, R., 2012. Do green supply chain management initiatives impact stock prices of firms? Decis. Support Syst. 52 (3), pp.624-634.
Campbell, J.L., 2007. Why would corporations behave in socially responsible ways? An institutional theory of corporate social responsibility. Acad. Manag. Rev. 32(3), pp.946-967.
Canning, L., Hanmer-Lloyd, S., 2007. Trust in buyereseller relationships: the challenge of environmental (green) adaptation. Eur. J. Mark. 41 (9e10),pp. 1073-1095.
Chiou, T.Y., Chan, H.K., Lettice, F., Chung, S.H., 2011. The influence of greening the suppliers and green innovation on environmental performance and competitive advantage in Taiwan. Transp. Res. Part E-Logist. Transp. Rev. 47 (6),pp. 822-836.
Chung, S.S., Fryxell, G.E., Lo, C.W.H., 2005. Corporate environmental policy statements in mainland China: to what extent do they conform to ISO 14000 documentation? Environ. Manag. 35 (4), pp.468-482.
Dean, J.W., Snell, S.A., 1991. Integrated manufacturing and job design e moderating  effects of organizational inertia. Acad. Manag. J. 34 (4), pp.776-804.
Diabat, A., Govindan, K., 2011. An analysis of the drivers affecting the implementation of green supply chain management. Resour. Conserv. Recycl. 55 (6), pp.659-667.
Eltayeb, T.K., Zailani, S., Ramayah, T., 2011. Green supply chain initiatives among certified companies in Malaysia and environmental sustainability: investigating the outcomes. Resour. Conserv. Recycl. 55 (5),pp. 495-506.
Galaskiewicz, J., 2011. Studying supply chains from a social network perspective. J. Supply Chain Manag. 47 (1), pp.4-8.
Gallo, P.J., Christensen, L.J., 2011. Firm size matters: an empirical investigation of organizational size and ownership on sustainability-related behaviors. Bus. Soc. 50 (2), pp.315-349.
Gualandris, J., Kalchschmidt, M., 2014. Customer pressure and innovativeness: their role in sustainable supply chain management. J. Purch. Supply Manag. 20 (2),pp. 92-103.
Han, S.L., Sung, H.S., Shim, H.S., 2014. Antecedents and performance outcomes of flexibility in industrial customeresupplier relationships. J. Bus. Res. 67 (10), pp.2115-2122.
Hayes, A.F., 2009. Beyond Baron and Kenny: statistical mediation analysis in the new millennium. Commun. Monogr. 76 (4),pp. 408-420.
Hoejmose, S., Brammer, S., Millington, A., 2012. “Green” supply chain management: the role of trust and top management in B2B and B2C markets. Ind. Mark. Manag. 41 (4), pp.609-620.
Hsueh, C.F., 2014. Improving corporate social responsibility in a supply chain through a new revenue sharing contract. Int. J. Prod. Econ. 151,pp. 214-222.
Jaccard, J.,Wan, C.K., Turrisi, R., 1990. The detection and interpretation of interaction effects between continuous-variables in multiple-regression. Multivar. Behav. Res. 25 (4), pp.467-478.
Johansson, J., 2014. Why do forest companies change their CSR strategies? Responses to market demands and public regulation through dual-certification. J. Environ. Plan. Manag. 57 (3), pp.349-368.
Johnson, N., Elliott, D., Drake, P., 2013. Exploring the role of social capital in facilitating supply chain resilience. Supply Chain Manag. Int. J. 18 (3), pp.324-336.
Kim, Y.H.,Wemmerlov, U., 2015. Does a supplier's operational competence translate into financial performance? An empirical analysis of supplierecustomer relationships. Decis. Sci. 46 (1),pp. 101-134.
Koh, S.C.L., Gunasekaran, A., Tseng, C.S., 2012. Cross-tier ripple and indirect effects of directives WEEE and RoHS on greening a supply chain. Int. J. Prod. Econ. 140 (1), pp.305-317.
Kumar, S., Teichman, S., Timpernagel, T., 2012. A green supply chain is a requirement for profitability. Int. J. Prod. Res. 50 (5), pp.1278-1296.
Leung, T.K.P., Lai, K.H., Chan, R.Y.K., Wong, Y.H., 2005. The roles of xinyong and guanxi in Chinese relationship marketing. Eur. J. Mark. 39 (5-6), pp.528-559.
Lozano, R., 2008. Developing collaborative and sustainable organisations. J. Clean. Prod. 16 (4), pp.499-509.
MacKinnon, D.P., Lockwood, C.M., Williams, J., 2004. Confidence limits for the indirect effect: distribution of the product and resampling methods. Multivar.Behav. Res. 39 (1), pp.99-128.